Επείγουσα Βοήθεια

Σκέφτεστε να βλάψετε με κάποιον τρόπο τον εαυτό σας; Κάνετε σχέδια για το πώς θα μπορούσατε να το πραγματοποιήσετε; Οι πληροφορίες που ακολουθούν μπορεί να σας φανούν χρήσιμες.

Είναι πολύ σημαντικό το ότι βρίσκεστε εδώ και αναζητάτε λύσεις, παρόλο που ίσως πιστεύετε ότι αυτή τη στιγμή βιώνετε ένα αδιέξοδο. Υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους μπορεί να κάνετε αυτές τις σκέψεις:

  • Μπορεί να βιώνετε έντονη θλίψη.

  • Μπορεί να είχατε μια τραυματική εμπειρία.

  • Μπορεί να βρίσκεστε αντιμέτωπος/η με ένα πολύ δύσκολο πρόβλημα και να μην ξέρετε πως να το λύσετε.

  • Ίσως νιώθετε απομονωμένος/η και μόνος/η.

  • Ίσως χάσατε κάποιον ή κάτι που αγαπούσατε πολύ.

  • Ίσως αισθάνεστε ανήμπορος/η απέναντι στις δυσκολίες της ζωής.

  • Ίσως αισθάνεστε αβοήθητος/η.

  • Ίσως έχετε αρνητικές σκέψεις και συναισθήματα για τον εαυτό σας.

  • Μπορεί να αισθάνεστε ότι επιβαρύνετε με κάποιο τρόπο τους ανθρώπους γύρω σας.

  • Ίσως έχετε κάνει προσπάθειες να αλλάξετε τη δύσκολη κατάσταση αλλά δεν τα έχετε καταφέρει ακόμη.

  • Μπορεί να νιώθετε έντονο θυμό ή αδικία.

  • Μπορεί να πιστεύετε ότι οι άλλοι άνθρωποι δεν νοιάζονται για εσάς.

  • Μπορεί να σκέφτεστε κάτι άλλο:……………………………………………………

Όποια κι αν είναι η αιτία πίσω από τις σκέψεις να βλάψετε τον εαυτό σας, μπορείτε να κάνετε πολλά πράγματα για να αλλάξετε προς το καλύτερο τον τρόπο με τον οποίο αισθάνεστε, ακόμη κι αν αυτή τη στιγμή οι αρνητικές σκέψεις σας εμποδίζουν να το πιστέψετε.

Γιατί κάνω αυτές τις σκέψεις;

Οι σκέψεις δεν μπορούν να σας κάνουν κακό από τη φύση τους αν εσείς δεν αντιδράσετε απέναντι σε αυτές. Το πρόβλημα με τις σκέψεις είναι πως παρόλο που μπορεί να έχετε την τάση να τις πιστέψετε, είναι απλώς κάτι που δημιουργεί ο νους και δεν είναι απαραίτητα αληθινές ή αντιπροσωπευτικές της πραγματικότητας. Το μυαλό μας ελέγχει το περιβάλλον και συνθέτει τις πληροφορίες προκειμένου να φτιάξει μια εκδοχή του τι πραγματικά συμβαίνει.

Όταν για μεγάλο διάστημα έχετε έντονα και επώδυνα συναισθήματα, οι σκέψεις σας επηρεάζονται και αρχίζουν να δημιουργούν μια εκδοχή της πραγματικότητας που μοιάζει αδιέξοδη, χωρίς πραγματικά να είναι.

Πως το γνωρίζουμε αυτό;

Οι ψυχολόγοι έχουν αφιερώσει δεκαετίες έρευνας στο πώς οι σκέψεις επηρεάζουν τον άνθρωπο. Όσο πιο συχνά σκέφτεται κανείς να βλάψει με κάποιο τρόπο τον εαυτό του, τόσο πιο πιθανό είναι οι σκέψεις αυτές να επανέρχονται όλο και συχνότερα στο μέλλον, ακριβώς όπως όσο πιο συχνά χρησιμοποιεί κανείς κάτι, τόσο πιο εύκολο είναι να θυμηθεί πού βρίσκεται.

Το ότι κάνετε συχνά τέτοιες σκέψεις δεν σημαίνει ότι αποτελούν την καλύτερη λύση για το πρόβλημά σας· σημαίνει απλώς ότι είναι πιο εύκολο να θυμηθείτε και να ξανασκεφτείτε στο μέλλον κάτι που σκέφτεστε συχνά. Οι σκέψεις αυτές, δηλαδή, αρχίζουν να αποτελούν για εσάς μια αντανακλαστική και αυτόματη διαδικασία, λόγω της συχνότητας με την οποία ενεργοποιούνται.

Υπάρχουν πάρα πολλά ενέργειες που μπορείτε να κάνετε εναλλακτικά. Κάντε ένα πλάνο δράσης προκειμένου να εμποδίσετε τον εαυτό σας να αντιδράσει στις σκέψεις, έως ότου αισθανθείτε καλύτερα και μπορέσετε να ζητήσετε βοήθεια από κάποιον ειδικό για την επίλυση των προβλημάτων που τώρα μοιάζουν αδιέξοδα.

Παρόλο που υπάρχει πληθώρα ερευνητικών δεδομένων και αποδείξεων που φανερώνουν πως άνθρωποι που κάποτε σκέφτηκαν να βλάψουν με κάποιον τρόπο τον εαυτό τους, κατάφεραν τελικά να χτίσουν μια ζωή που να αισθάνονται οτι αξίζει να τη ζουν, δεν υπάρχει ούτε μια επιστημονική μελέτη που να αποδεικνύει ότι αν κάποιος πραγματοποιήσει το σχέδιό του και βλάψει τον εαυτό του, τότε τα πράγματα θα βελτιωθούν με οποιοδήποτε τρόπο. Για να βελτιωθούν οι προβληματικές καταστάσεις στη ζωή, βασική προϋπόθεση είναι η ίδια η ζωή!

Συχνά οι άνθρωποι πιστεύουν πως αν έπαυαν να υπάρχουν θα ένιωθαν καλύτερα. Η πεποίθηση αυτή, παρόλο που μπορεί να είναι ισχυρή, δεν οδηγεί τελικά στο επιθυμητό αποτέλεσμα.

Λάβετε άμεσα βοήθεια με τους παρακάτω τρόπους:

  • Αναγνωρίστε τις αρνητικές σκέψεις και αντιμετωπίστε τις ως σύμπτωμα, όχι ως ρεαλιστική πραγματικότητα. Οι σκέψεις είναι μόνο σκέψεις και τίποτα περισσότερο. Η αξία που τους δίνετε εξαρτάται από εσάς.

  • Αναλάβετε δράση. Ενημερώστε άμεσα κάποιον για τις σκέψεις και τα συναισθήματά σας. Αν συνεργάζεστε ήδη με κάποιον ψυχολόγο ή ψυχίατρο, επικοινωνήστε μαζί του άμεσα. Ενημερώστε κάποιον συγγενή σας και καλέστε την 24ωρη γραμμή παρέμβασης για την αυτοκτονία στο 1018 (αστική χρέωση).

  • Πηγαίνετε σε κάποιο εφημερεύον νοσοκομείο. Βρείτε από τη λίστα εφημερευόντων νοσοκομείων, εκείνο στο οποίο μπορείτε να φτάσετε πιο σύντομα και πηγαίνετε στα επείγοντα. Στον ιστότοπο του Υπουργείου Υγείας μπορείτε να βρείτε ποιων νοσοκομείων το ψυχιατρικό τμήμα εφημερεύει σήμερα.

  • Καλέστε ασθενοφόρο, ειδικά σε περίπτωση που έχετε τραυματιστεί.

  • Παραμείνετε σε ασφαλές περιβάλλον. Πηγαίνετε σε κάποιον άλλο χώρο και φροντίσετε να αφαιρέσετε από το χώρο σας όλα τα επικίνδυνα αντικείμενα. Αποφύγετε να βρίσκεστε με άτομα που σας προκαλούν έντονα αρνητικά συναισθήματα.

  • Σχεδιάστε πώς θα παραμείνετε ήρεμος/η και ασφαλής μέχρι να έρθει η βοήθεια που έχετε επιλέξει.

Ιδέες για απόσπαση προσοχής έως ότου έρθει η βοήθεια που έχετε επιλέξει.

Κάντε οτιδήποτε αποσπά την προσοχή σας από το πρόβλημα, έστω και για λίγο, μέχρι να λάβετε βοήθεια. Για παράδειγμα:

  • Καλέστε κάποιο οικείο σας πρόσωπο ή κάποιο άτομο που εμπιστεύεστε και μιλήστε του στο τηλέφωνο.
  • Παίξτε ένα παιχνίδι στο κινητό.
  • Ακούστε ένα ευχάριστο τραγούδι που να μην αυξάνει τις αρνητικές σκέψεις.
  • Αρχίστε να διαβάζετε δυνατά ένα κείμενο που σας αρέσει και σας ηρεμεί.
  • Ρίξτε κρύο νερό στο πρόσωπό σας ή κάντε ένα ντους.

Προσοχή:  Δεν είναι τώρα η ώρα να απαντήσετε στις σκέψεις που σας βασανίζουν, να αποφασίσετε ποιες λύσεις θα δώσετε στα προβλήματα που σας απασχολούν ή να κρίνετε τον εαυτό σας. Λάβετε τη βοήθεια που χρειάζεστε και έπειτα θα βρείτε το χρόνο να διερευνήσετε και να αποφασίσετε ποιες λύσεις υπάρχουν και θα μπορούσαν να είναι αποτελεσματικές για εσάς.

Υπό καθεστώς έντονης συναισθηματικής φόρτισης είναι πολύ δύσκολο να αντιληφθείτε τις διαθέσιμες αποτελεσματικές λύσεις για τα θέματα που σας απασχολούν. Είναι πιθανό να βλέπετε μόνο εμπόδια και αδιέξοδα ή μπορεί να κάνετε μόνο επικριτικές και αρνητικές σκέψεις για τον εαυτό σας και την αξία σας.

Θα κάνετε αυτό το βήμα αφού λάβετε βοήθεια και μειωθεί η ένταση των συναισθημάτων σας. Προς το παρόν εστιάστε όλες σας τις δυνάμεις στο πώς θα λάβετε βοήθεια άμεσα και αποτελεσματικά.

Διαβάστε παρακάτω αν γνωρίζετε κάποιον που έχει σκέψεις να βλάψει τον εαυτό του.

  • Αν φοβάστε ότι κάποιος ετοιμάζεται να κάνει κακό στον εαυτό του ενημερώστε άμεσα, αν γνωρίζετε, κάποιον συγγενή του, ακόμη κι αν έχετε υποσχεθεί να το κρατήσετε μυστικό.
  • Αντιμετωπίστε σοβαρά αυτή την προειδοποίηση και καλέστε άμεσα την αστυνομία. Μη διστάσετε να ζητήσετε εισαγγελική παραγγελία αν είστε συγγενής πρώτου βαθμού και σας δίνεται αυτή η δυνατότητα.
  • Προτείνετε να πάτε μαζί του/της στα επείγοντα του ψυχιατρικού τμήματος νοσοκομείου που εφημερεύει. Στον σύνδεσμο του Υπουργείου Υγείας μπορείτε να βρείτε ποιων νοσοκομείων το ψυχιατρικό τμήμα εφημερεύει σήμερα.
  • Καλέστε το 1018 (24ωρη γραμμή παρέμβασης για την αυτοκτονία – αστική χρέωση).
  • Καλέστε ασθενοφόρο σε περίπτωση που έχει τραυματιστεί.

Στον παρακάτω σύνδεσμο θα βρείτε περισσότερες χρήσιμες πληροφορίες για το πώς μπορείτε να βοηθήσετε.

ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΦΟΡΕΑΣ ΚΛΙΜΑΚΑ (Ν.Π.Ι.Δ.)

Το παρόν άρθρο έχει καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα. Ο αναγνώστης οφείλει να διασταυρώνει τις πληροφορίες για θέματα που τον ενδιαφέρουν.

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση ή άλλη χρήση, ολόκληρου ή μέρους του περιεχομένου της ιστοσελίδας, χωρίς την έγγραφη συγκατάθεση της κατόχου.